文部科学大臣、総理大臣からの小学生向けメッセージの英語訳
(小学校段階の児童用)
to Children in the elementary schools (1st..6th grade – 6 years old .. 12 years old)
新学期を迎えるみなさんへ
Dear children!
みなさん、入学、進級おめでとうございます。
To those of you who enter the elementary school, and to those of you who proceed to the next grade, we extend our warm congratulations.
この4月から、また新しいお友達をたくさん作ってください。
We are sure that you are making many new friends in this April month, when a new school year begins.
みなさんは、この4月、希望に満ちた春を迎えるはずでした。
This April should have been a month of spring with full of hope.
しかし、この春は、私たちにとって、とてもつらい春になってしまいました。
However, this spring has unfortunately turned out to be an extremely sad one to us all.
ご存じのように、3月11日、あの大地震と津波が日本をおそったのです。
On 11th March 2011, the devastating earthquake and tsunami-waves struck Japan.
みなさんの中にも、ご家族を亡くされたり、あるいはいまも避難所から学校に通ったりしている人たちがいることでしょう。
To children in the area struck by the disaster:
Some of you lost your family members. Some of you are staying in shelters.
避難所の中では、みなさんがお手伝いをしたり、お年寄りや身体の不自由な人を助けて、掃除をしたり、食事の準備をしたりしてくれているという話をたくさん聞きました。
We have received many reports that many of you are assisting the adults at shelters, helping the elders and the handicapped, cleaning, or serving meals.
本当にありがとう。
We are truly grateful to you for your contributions.
いま、みなさんは、すべての悲しみや不安から逃れることはできないかもしれません。
We fear that many of you are new deeply sad and worried.
でも、みなさんは、けっして一人ではありません。
But please bear in mind that you will be not left alone.
どうか、先生やお友達と助け合って、一日も早く、みんなが楽しく安心して学び、遊べる学校を取り戻しましょう。
We urge you to work together with your teachers and your friends to make a happy school life.
私たちも全力で、みなさんと一緒にがんばります。
We shall do all what we can to be with you and to make your life happy.
災害にあわなかった地域の児童のみなさんにも、お願いがあります。
To children in the area free from the disaster:
どうか、みなさんの学校にやってくる、避難してきた仲間たちを温かく迎えてあげてください。
Some schools may receive new children seeking safety from the disaster area. We urge you to give your new friends your warmest welcome.
すぐ近くに、そういったお友達がいなくても、遠く離れて不自由な生活をしている子どもたち、あるいは、この震災で亡くなり、進学、進級を果たせなかった子どもたちのことも、同じ仲間だと思って、祈りとはげましの声をあげてください。
Some of you may not meet directly any children suffering from the disaster. We urge you to think of them as your own friends. Show your sympathy and support to those children who are now having a great difficulty. And do remember and pray for those children who lost their lives and could be with us in the new school year.
小さなみなさんも、節電をしたり、おこづかいを貯めて募金をしたりしてくれているという話もたくさん聞きました。
We have also received many reports that many of you are donating from your allowances and paying efforts to save the electricity to overcome the shortage.
そして、私たちはとても誇らしい気持ちになりました。
These reports make us extremely proud of you.
みなさんのその思いやりがあれば、日本はきっと、もっともっと素晴らしい国になって、もう一度立ち上がります。
We are convinced that compassion and dedication of each one of you will lead Japan to rise once gain as a nation much more wonderful than ever.
もっとも被害の大きかった東北地方にも、もうすぐ春が訪れます。
The spring will soon come to Tohoku area that suffered the heaviest damages.
みなさんは、「桜前線」という言葉を、先生からもう習いましたか?
Have you already learned from your teacher the expression “cherry blossom front”?
桜の花が開く日を線で結んだものです。
This is a line connecting the places where the first bloom of cherry blossom is observed.
日本の国土は縦に細長いために、沖縄では例年1月上旬に開花宣言が行われ、その桜前線は、約半年をかけて、5月の下旬に北海道の北端に到達します。
Japan is a long country from the south to the north. Starting from Okinawa in the beginning of January, the cherry blossom front travels throughout the country for almost for a half year until it reaches the north tip of Hokkaido in the end of May.
自然がおりなす、素晴らしい命のリレーです。
Cherry blossom front demonstrates the wonderful gift of the nature, a relay of life.
自然は、今回の地震や津波のように、時に、私たちに厳しい試練を与えます。
The nature some time gives us harsh challenges, like the earthquake and the tsunami, Japan just experienced.
しかし桜前線のように、私たちをやさしく包んでくれるのも、また自然の力です。
But we should remember that the nature also gives us a warm hug, as we can see in the cherry blossom front.
みなさんも、どうか、思いやりのリレーのバトンを、被害を受けた地域の仲間に届けてください。
We urge you to join a team relaying batons of compassion traveling through Japan to your friends in the disaster area.
電車の中でお年寄りに席を譲ること、身体の不自由な方たちの手助けをすること。
そうした身近な人への思もいやりが、きっと少しずつ広がって、桜前線と一緒に、被災地に届くことでしょう。
You can join the team by supporting the people around you, for example, by giving your seat on a train to an elderly, or by helping a handicapped. The baton of your kind deeds will be relayed by others. Such kind deeds of you all will form a front traveling throughout the country. This front will reach the disaster area together with the cherry blossom front.
この思いやりのバトンは、世界中からも届けられました。
Other countries from all over the world have sent batons of compassion to Japan.
バトン
世界中から、救助の人が来てくれたり、支援の品が届けられたりしました。
Many countries have sent rescue crews and materials to Japan.
みなさんも、たくさん勉強をして、今度は、このバトンを世界中の困っている人たちに返してあげられるような大人になってください。
What you can do now is to work hard at school, so that you can return these batons of compassion back to the world when you have become grownups.
原子力発電所の事故に対して、危険をかえりみずに立ち向かう消防士さんや自衛官、電力会社の人たちの姿。
各地の被災地で救命救急活動に当たった警察官やお医者さん、看護師さん、そして何より、本当に命がけでみなさんを守ってくれた学校の先生たちの姿を忘れないでください。
Please remember all the adults who now strive to help other people. Firefighters, soldiers and officers of the self-defense force, and members of the power company have been risking their lives to settle the problems at the nuclear power station struck by a serious accident. Policemen, doctors and nurses have been working hard to rescue and help people. School teachers protected the children with their all might when the earthquake and the tsunami struck.
みなさんも、もっともっと身体を鍛え、判断力を養い、やさしい心を育んで、他人のために働ける人になってください。
What you can do now is to develop your body, judgment, and compassion, so that you can help other people when you have become grownups.
私たちも、全国の学校の先生方も、みなさんが笑顔で登校できるように、全力でみなさんを支えます。
The Japanese government will do all what we can do with the teachers all over Japan so that you can have happy school lives.
日本の未来は、みなさんにかかっています。
The future of Japan rests on your shoulders.
みなさんの明るい笑顔で、日本を元気にしてください。
Give courage to all the people in Japan with your smiling faces.
6th April 2011
内閣総理大臣 菅 直人
Prime Minister Naoto Kan
文部科学大臣 髙木 義明
Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology Yoshiaki Takagi